Persbericht

De Pierre Fabre Group verbindt zich ertoe om samen met de start-up Phenix, een innoverende speler in de kringloopeconomie, zijn onverkochte producten een tweede leven te geven.

5 mei 2021

Castres, 5 mei 2021 - Pierre Fabre kondigt de totstandkoming aan van een duurzaam partnerschap met Phenix, een Franse start-up die innovatieve oplossingen ontwikkelt om een tweede leven te bieden aan onverkochte voedingsmiddelen en non-foodproducten ten bate van mensen in precaire situaties. Dit partnerschap loopt vooruit op de uitvoering van de wet tegen afval en voor de circulaire economie (AGEC-wet), die vanaf 1 januari 2022 een tweede leven zal opleggen aan hygiëne- en kinderverzorgingsproducten via de donatie van onverkochte goederen.

De missie van Phenix is een brug te slaan tussen bedrijven die producten doneren en verenigingen die mensen in nood helpen. Uitgaande van de behoeften die door zijn teams op het terrein worden geïdentificeerd, zorgt Phenix ervoor dat de overeenkomstige producten bij de donorbedrijven worden gevonden.

Zo is een eerste operatie aan de gang om bijna 250 pallets met hygiëne- en huidverzorgingsproducten van de merken Eau Thermale Avène, A-Derma, Ducray, Klorane, René Furterer, en hydroalcoholische gels van het merk Ducray te leveren aan 12 Phenix-partnerverenigingen  : Banlieues Santé, le Secours Populaire, het Rode Kruis, les Restos du Coeur, de Voedselbank, PHARMA solidaires, enz.

De schenkingen van Pierre Fabre via Phenix zullen het hele jaar door worden voortgezet en het is de bedoeling dat het partnerschap een permanent karakter krijgt.

Hoewel het vaak wordt gezien door het prisma van voedsel, heeft afval in feite betrekking op alle soorten producten die we dagelijks kopen. Om tot een duurzamere wereld te komen, moeten we overgaan van een lineaire economie naar een circulaire economie. In deze nieuwe economie wordt de voorkeur gegeven aan hergebruik. Het is aan deze ontwikkeling dat Pierre Fabre deelneemt door de schenking van zijn onverkochte producten te organiseren.

Jean Moreau
oprichter van Phenix

Wij wilden graag pioniers zijn bij de uitvoering van de AGEC-wet. Phenix, waarmee wij reeds hebben samengewerkt, biedt ons de garantie van een perfecte traceerbaarheid. Het is inderdaad van essentieel belang dat onze giften uitsluitend ten goede komen aan gezinnen of geïsoleerde personen in precaire situaties.

Séverine Roullet-Furnemont
Directeur CSR en duurzame ontwikkeling binnen de afdeling Green Mission Pierre Fabre

We hebben meer dan honderd pallets met producten ontvangen, op een moment dat het aantal eenoudergezinnen dat dringend behoefte heeft aan hygiëneproducten explosief toeneemt. Wij zijn erg blij dat een groep als Pierre Fabre onze acties om kwetsbare mensen te helpen steunt. Bij Banlieues Santé zien we gezondheid als een toestand van geestelijk en lichamelijk sociaal welzijn en onze benadering van volksgezondheid is zeer inclusief.

Abdelaali El Badaoui
voorzitter en oprichter van de vereniging Banlieues Santé, de voornaamste begunstigde van de operatie
Portrait Florence Guillaume

Vooruitlopend op de AGEC-wet stelt de Pierre Fabre Groep alles in het werk om haar onverkochte schenkingen te optimaliseren. Er wordt samengewerkt met onze productie- en distributielocaties om automatische processen op te zetten voor het beheer van productretouren en hun verzending naar Phénix voor een optimale distributie naar de aanvragende verenigingen. Dit partnerschap met Phénix sluit perfect aan bij onze missie: elke keer dat we voor één persoon zorgen, maken we de wereld een betere plaats

Florence Guillaume
Directeur van de Groene Missie Pierre Fabre

Over Phenix

Phenix is een Franse start-up die oplossingen ontwikkelt zodat onverkochte voedingsmiddelen en non-food artikelen nooit afval worden.

Dankzij zijn netwerk van 1500 partnerverenigingen en de expertise van 190 anti-afvalcoaches bespaart Phenix elke dag gemiddeld 60 ton producten. Het grootste deel van de producten wordt geschonken aan liefdadigheidsinstellingen zoals Restos du Coeur of Secours Populaire.

De laatste toevoeging, de mobiele applicatie Phenix, heeft al meer dan 1,5 miljoen burgers overtuigd om concrete actie te ondernemen door onverkochte goederen van detailhandelaars, distributeurs en fabrikanten tegen een gereduceerde prijs te kopen.

Voor meer informatie, zie www.wearephenix.com

Over Pierre Fabre

Pierre Fabre is het tweede grootste dermocosmetica-laboratorium ter wereld, de tweede grootste Franse privé-farmagroep en marktleider in Frankrijk op het vlak van producten zonder voorschrift die in apotheken zijn verkocht. Zijn portefeuille omvat verscheidene medische franchises en internationale merken, waaronder Pierre Fabre Oncology, Pierre Fabre Dermatology, Eau Thermale Avène, Klorane, Ducray, René Furterer, A-Derma, Naturactive en Pierre Fabre Oral Care

In 2020 verwierf Pierre Fabre € 2,2 miljard inkomsten, waarvan 65 % afkomstig was uit de internationale verkoop. Lang gevestigd in de regio Occitanie, produceert meer dan 95% van zijn producten in Frankrijk, heeft de Groep wereldwijd bijna 10.000 mensen in dienst en distribueert zijn producten in 130 landen.

Pierre Fabre wordt voor 86 % beheerd door de Pierre Fabre Foundation, een door de Franse overheid erkende stichting van algemeen belang, en daarnaast door de eigen werknemers via een internationaal werknemersaandeelhouderschap.

Ecocert Environnement heeft in 2019 de aanpak inzake de maatschappelijke en milieuverantwoordelijkheid van de Groep geëvalueerd volgens ISO-norm 26000 betreffende duurzame ontwikkeling en haar het niveau 'Uitstekend' van het ECOCERT 26000 toegekend.

Voor meer informatie, bezoek www.pierre-fabre.com

Pierre Fabre perscontact

Dorothée Kohler

Phenix perscontact

Eugénie Delassus

eugeni.delassus@lesoleilseleve.fr

Wij zorgen voor het leven door innovatieve oplossingen te ontwerpen en te ontwikkelen, geïnspireerd door consumenten en patiënten, die bijdragen aan het welzijn van iedereen, van gezondheid tot schoonheid.